مهارت ارتباط مؤثربر اساس آموزه‌هاي نوراني اسلام



 شايد بتوان گفت ارتباط، يکي از قديم‌ترين و در عين حال عالي‌تريندستاوردهاي بشر بوده است. در اسلام نيز آموزه‌هاي نوراني فراوانيوجود دارد که پيروان خود را به ارتباطي موفق و مؤثر فرامي‌خواند.

تربيت‌‌ يافتگان مکتب پيامبر اعظم(ص)، به تعبير قرآن کريم، با اهل ايمان برخوردي شايسته و سرشار از محبت دارند.[1]همچنين در اسلام، خوشرويي و برخورد خوب با ديگران، پايه ارتباطات اجتماعي است و آثار فراواني براي آن بيان شده است.

 اکنون به بخشي از سخنان معصومان در اين زمينه مي‌پردازيم:
 
پيامبر اعظم(ص): «أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِأُمَّتِيَ الْجَنَّةَ تَقْوَي اللَّهِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ؛ بيشترين چيزي که سبب بهشتي شدن امت منمي‌شود، پارسايي و نيک‌‌خويي است».[2]

پيامبر اعظم(ص)

يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُواالنَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَالْقَوْهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَحُسْنِ الْبِشْرِاي فرزندان عبدالمطلب! شما با دارايي‌هايتان نمي‌توانيد به همه مردم رسيدگي کنيد(و آنها را پوشش دهيد).پس با رويي گشاده و نيکو آنها را ملاقاتنماييد.

امام علي(ع): «اَنْفَعُ الْکُنوزِ مَحَبّةُالْقُلوبِ؛ سودمندترين گنج‌ها، به دست آوردن محبتدل‌هاست»

امام علي(ع): «المؤمنُ مألوفٌ و لاخيرَ فيمن لايألَفُ و لايؤْلَفُ؛مومن اهل معاشرت و الفت است و در کسي که الفت نگيرد و با او الفت نگيرند، خيرينيست»

امام باقر(ع):
قَالَ أَتَي رَسُولَ اللَّهِ (ص) رَجُلٌ فَقَالَ يَا رَسُولَاللَّهِ أَوْصِنِي فَكَانَ فِيمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ الْقَ أَخَاكَ بِوَجْهٍ مُنْبَسِطٍ؛ مردي نزد رسول خدا(ص) آمد و از ايشان توصيه‌اي خواست. حضرت فرمود:برادر(ديني‌ات) را با رويي باز ديدار کن».امام باقر(ع): «إِنَّ أَكْمَلَالْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً؛ کامل‌ترين مؤمنان کسي است که خُوَيش نکوتر باشد».

امام صادق(ع): «المؤمنُ لَيسْکُنُ اليالمؤمنِ کما يسْکُنُ الظَمْآنُ الي الماءِ الباردِ؛ مؤمن با مؤمن آرامش مي‌يابد همانگونه که تشنه با آب تسکين مي‌يابد».

امام صادق(ع): «التَوَدُّدُ الي الناسِ نصفُالعقلِ؛ مهرورزي با مردم، نيمي از خرد است»



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: